Iedere ondernemer kent ondertussen het belang van óók online succesvol zijn. Of je nu een pizzeria runt, een adviesbureau of kledingwinkel; allen hebben baat bij online succes. Zonder online bestellingen laat de pizzeria immers omzet liggen, boekt het adviesbureau minder klanten en ontvang je minder bestellingen als kledingwinkel.
Grote landelijke concerns leggen het tegenwoordig steeds vaker af tegen de alsmaar groeiende toename van online-shoppen. De consument gaat voor het gemak van online bestellen en dan is het belangrijk om als ondernemer sterk in zoekresultaten naar voren te komen. Om dit te bereiken maak je gebruik van online marketing.
Online marketing houdt echter veel meer in dan sterk in zoekresultaten (bijvoorbeeld top 3 positie in Google) naar voren komen. Als ondernemer wil je deze positie niet alleen bereiken, maar ook behouden. Vanzelfsprekend wil je daarnaast bestellingen ontvangen en terugkerende klanten zien. Ook hier is de inzet van online marketing vereist.
Hoe kun je online marketing toepassen?
Wat is online marketing? Het is de marketing die toegepast wordt om online succesvol te zijn … en te blijven. Online marketing kan op tal van onderdelen toegepast worden, hierover lees je nu meer.
Online marketing middelen
- Website: het bezitten van een (technisch) goed functionerende website/ webwinkel, die volledig zoekmachine geoptimaliseerd ingericht is, afgestemd is op de doelgroep en gebruiksvriendelijk is, is doorgaans een belangrijke pijler voor online succes.
- Layout website: een website dient te voldoen aan de verwachtingen van de doelgroep, dient gemakkelijk te navigeren zijn, uitnodigend te zijn, aanzetten tot het plaatsen van bestellingen, betrouwbaar over te komen (keurmerken, adresgegevens, cookiebanner etc. te bevatten), kortom: het algehele voorkomen moet meer dan in orde zijn.
- Technisch toepassingen: een website dient zoekmachine vriendelijk te zijn ingericht en te zijn opgebouwd. Dit omvat specialistisch maatwerk wat een kundig internetmarketing bureau altijd zou moeten kunnen uitvoeren voor haar klanten.
- Vindbaarheid website, ‘SEO’: zodra een website zoekmachine- en klantvriendelijk is ingericht kunnen overige aspecten worden ingezet, zoals o.a. de website bij Google+ aanmelden. Klanten kunnen dan reviews nalaten en Google lokaliseert de website. Daarnaast kan linkbuilding worden ingezet, maar vooral ook sociale media.
Dit facet wordt ‘SEO’ genoemd (Search Engine Optimization). - Linkbuilding: het opbouwen van links die naar een website verwijzen wordt ‘Linkbuilding’ genoemd. Het is een goede zaak als andere websites, die er toe doen en die gewaardeerd worden door het publiek, naar jouw website doorverwijzen middels een link. Bezoekers van die betreffende website kunnen de link aanklikken en komen zo op jouw website terecht.
Zoekmachines meten dit gedrag eveneens, waardoor zoekmachines (weliswaar geautomatiseerd) jouw website steeds belangrijker vinden als dit gedrag toeneemt. Internetmarketeers kunnen linkbuilding bewerkstelligen. - ‘SEA’: een eveneens zeer belangrijk onderdeel van online marketing is ‘SEA’ (Search Engine Advertising). Advertenties in bijvoorbeeld Google (Google Adwords, display advertising en shopping) kunnen snel voor een hoge traffic zorgen naar een website, mits de advertenties goed geoptimaliseerd zijn.
Het is erg belangrijk dat deze advertenties treffend zijn omschreven om de juiste klant aan te spreken; er wordt immers per klik betaalt en soms ligt de prijs per klik bijzonder hoog (bijvoorbeeld 15 euro per klik). In dat geval wil je natuurlijk niet dat iemand op jouw advertentie klikt die eigenlijk net een ander product zoekt. - Sociale media: sociale media spelen een steeds belangrijkere rol in het creëren van online succes. Youtube is voor menigeen een inkomstenbron an sich geworden, maar kan ook zorgen voor een bezoekersstroom naar een website, evenals Facebook adverteren, Linkedin en Instagram bijvoorbeeld. Online marketeers kunnen een belangrijke rol spelen in het adequaat toepassen van sociale media.