Google beoordeelt uw website ook op snelheid
De tijd die een website nodig heeft om te laden, is één van de factoren die Google hanteert om websites te positioneren in haar zoeklijsten. Google beoordeelt de snelheid van uw website in relatie tot vergelijkbare websites.
Uw bezoeker verlaat de website
Uit onderzoek is gebleken, dat wanneer een website niet binnen 8 seconden is geladen, veel bezoekers deze verlaten.
Veel voorkomende redenen voor een lange laadtijd zijn:
- Laadtijd van afbeeldingen
Afbeeldingen zijn relatief zware bestanden die een website traag kunnen maken. In principe is een grote afbeelding zwaarder dan een kleine. Gebruik bij voorkeur PNG bestanden of bij foto’s JPEG. Plaats niet te veel en alleen afbeeldingen die meerwaarde bieden (ook vanuit marketing oogpunt is dit in principe beter).
Reduceer hier de bestandsgrootte van uw afbeeldingen…
– - Vervuilde code
Wanneer u gebruik maakt van een website editor wordt er vaak overbodige code toegevoegd. Test hier de HTML van uw website op vervuilde code of raadpleeg een webdeveloper.
– - Te veel links
Plaats liever niet meer dan 100 uitgaande links op uw webpagina, deze vertragen de laadtijd van een pagina.
– - Te lange webpagina’s
Zowel voor de laadtijd als de gebruiksvriendelijkheid van uw website is het beter om uw tekst te verdelen over meerdere pagina’s. Gebruik liever 2 korte pagina’s dan 1 lange… U kunt uw onderwerpen spitsen, verdelen en/of “Lees meer over…” gebruiken.