Om hoog in Google te verschijnen maken we onderscheid tussen in principe twee methodes waarop dit bewerkstelligt kan worden; via de betaalde/ commerciële resultaten (‘Google Adwords/ Shopping/ Video advertising’ -op Youtube bijvoorbeeld- e.d.) en de resultaten die Google vrij, zonder betaling, toont in de zoekresultaten. De eerste variant wordt ‘SEA’ genoemd (Search Engine Advertising) en de tweede variant wordt geschaard onder SEO (Search Engine Optimization) dat wil zeggen: bij optimalisatie van de website, zodat deze is afgestemd op zoekmachines om zo vlot mogelijk hoog vertoond te worden.
SEA, of SEO. Of beiden?
Waarom zou je voor één van beiden kiezen? Sommige onlineondernemers malen niet om de vrije zoekresultaten; zij zetten hun onlinemarketingbudget soms zelfs volledig in op SEA – waar anderen weer volledig kiezen voor SEO (wat alleen ‘gratis’ is indien je het zelf uitvoert). En vele (maar lang niet alle!) ondernemers kiezen voor beiden. Wat bieden SEO en SEA nu eigenlijk?
SEA
Door het openen van een Google-account kun je via Google Adwords reclamecampagnes opzetten. De prijs wordt ‘per advertentie klik’ aan Google betaalt. Natuurlijk stel je zelf een (dag) budget in, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan aan het einde van de maand.
- SEA kan per branche enorm variëren per klikprijs (van enkele dubbeltjes per klik, tot tientallen euro’s per klik).
- Het doel is vooral tegen een zo laag mogelijke klik-prijs je eigen advertentie zo prominent mogelijk naar voren te laten komen.
- En, let op, het is ook niet per se het geval dat Google de duurst-betaalde advertentie zo hoog mogelijk positioneert; de populairste advertentie waarop klanten ‘massaal klikken’ en dus het meeste geld voor Google in ‘het laatje brengt’, staat vooral prominent in beeld. Dit hoeft niet de ‘duurste’ advertentie te zijn.
Het let bij Adwords nauw om de resultaten van je campagne goed te monitoren. Zijn er best veel kliks naar je website geweest, maar is de omzet niet evenredig gestegen? Dit kan in principe twee dingen betekenen:
- Je advertentie wekt de verkeerde verwachting en dus koopt de klant nauwelijks iets.
- Je website zelf zorgt dat de bezoeker niet bestelt. Hier kunnen diverse oorzaken aan te grondslag liggen: de website matcht niet met de doelgroep/ de website navigeert niet prettig of onduidelijk/ er is geen duidelijke call to action/ de website is traag (lange laadtijd zorgt voor een snelle ‘weg-klik’ reactie bij de klant. Et cetera.
Probeer in dergelijke gevallen snel bij te schakelen. Niemand is gebaat (buiten Google) bij een steeds hoger oplopende kostenpost binnen Adwords. Je kunt de reclamecampagne ook tijdelijk pauzeren. Laat een specialist eventueel het werk doen; dit kan je uiteindelijk veel geld besparen. Wij voeren dit graag voor je uit.
SEO
SEO omvat ontzettend veel facetten die uitgevoerd kunnen worden, zowel on-page (op de website zelf) als off-page, om de website zo optimaal mogelijk te laten presteren in zoekmachines. Een ‘SEO-scan’ van bijvoorbeeld ‘SEOquake’ kan al een aardig beeld opleveren van websiteprestaties en (al dan niet correct) toegepaste instellingen. Het is echter (helaas) meestal aan de SEO-specialist om het geheel juist te interpreteren en toe te passen. Wij helpen je graag verder hiermee.
Het SEO optimaliseren van een website houdt grotendeels het volgende in:
- Zorg voor een juiste structuur van URL’s: hoofdpagina’s die duidelijk doorverwijzen naar productpagina’s.
- Zorg hierbij voor zo min mogelijk dubbele productpagina’s – bij dubbel aanbod gebruikt men de zgn. ‘Canonical -tag’.
- Creëer geen dubbele onderwerpen op verschillende pagina’s (men wil bijvoorbeeld op zoekwoorden gevonden worden en maakt verschillende pagina’s over hetzelfde product, alleen in andere (zoek) bewoordingen).
- Zorg voldoende websitetekst en verwerk hierin, op natuurlijke wijze, zoektermen/ zoekwoorden.
- Creëer een duidelijke call to action (waar kan de klant direct bestellen, etc).
- Zorg voor een snelle laadtijd van de website. Een goede hoster incl. hostingpakket is hierbij onontbeerlijk. Niets zo ergerlijk voor een klant om te wachten .. en te wachten.
- Zorg voor een overduidelijke, attractieve meta description, die omschrijft wat de klant mag verwachten van je website.
- Zorg voor een duidelijke tone of voice welke passend is bij de doelgroep. Dit geldt ook voor beeldmateriaal en de algehele huisstijl.
Linkbuilding
Linkbuilding, het ‘bouwen van links’ naar je website, is eveneens een belangrijk facet om (naast een goed functionerende en SEO proof ingerichte website) hoger scoren in Google te bewerkstelligen. Natuurlijk is hierbij de kwaliteit van de betreffende links van belang. En zorg vooral voor ‘matchende’ links, links die te maken hebben met het onderwerp van jouw website. Wij kunnen je verder helpen hiermee.
Sociale Media
Natuurlijk kun je via sociale media óók bezoekers ontvangen naar je website. En ook Google waardeert het wanneer je website actief bezoekers ontvangt vanuit sociale media. Het is een indicatie voor een goed presterende website immers, met als gevolg dat dit effect (en de ontvangst van no-follow links) indirect weer een hogere positie in Google kan betekenen van je website.
Op velerlei manieren kun je bezoekers ontvangen uit de sociale media. Op Facebook, Insta, of Twitter kun je proberen een ‘fan-base’ op te bouwen en leuke items over je producten (website) naar voren te brengen. Maar je kunt er ook adverteren natuurlijk. En vergeet ook zeker Pinterest niet. Vooral ‘huis en fashion’ items worden er bewaard door gebruikers, en maar al te vaak wordt er ook direct naar de bron (jouw website) doorgeklikt. Doen dus.
Overige