Google heeft sinds enige tijd “search, plus your world” geïntroduceerd. Deze campagne slaat op het nieuwe sociale media netwerk van Google zelf, Google+. Om u te introduceren aan Google+ heb ik hier een interessante video van Search, Plus your world voor u klaar staan.
Google+ Search, plus your world
Wat is Google+ precies?
Google+ is het nieuwe sociale media network van Google. Evenals bij Facebook en YouTube kan er een zogenaamde “like” of “don’t like” worden gegeven aan een video, website, artikel, afbeelding etc. en moet men een profiel of een bedrijfspagina aanmaken om zo een netwerk aan ‘vrienden’ (kennissen) te creëren.
Waarom is Google+ zo belangrijk?
Om te beginnen moet men eerst zijn ingelogd met het Google account wil Google+ in werking gaan. Zodra u de zoekresultaten bekijkt valt er direct op dat de werking van Google+ zijn effecten heeft. Zo krijgen bijvoorbeeld websites die door een persoon “geliked” zijn, een betere positie in de zoekresultaten van diegene die de waardering heeft toe gekend. Daarnaast verschilt Google+ niet heel veel van andere sociale media zoals Facebook, dezelfde opties alleen met Google+ wordt er direct een koppeling gemaakt in de zoekresultaten die u te zien krijgt.
Daarnaast krijgen pagina’s van Google+ al snel een hoge waardering en een goede plaats in de zoekresultaten. Maar niet alleen wanneer u bent ingelogd met een Google account, maar ook zonder ingelogd te zijn toont Google zoekresultaten met verwijzingen naar Google+ profielen en bedrijfspagina’s. Kortom; Google+ krijgt een hoge waardering en dit is te zien in de zoekresultaten!
Een groot gevolg van Google+
Wanneer u ‘vrienden’ toevoegt aan uw Google+ profiel worden de zoekresultaten van uw vrienden, en van uzelf, beïnvloed. Zo kunnen websites die u normaal gesproken nooit in de top 5 van de zoekresultaten zag staan, opeens hoger getoond worden. Dit is te wijten aan de vrienden die u aan het Google+ account hebt toegevoegd. Wanneer deze een website waardering geven (door op de Google +1 knop te drukken) worden deze bij diens vrienden ook als aanbevolen beschouwd.
Met andere woorden; Waarderingen van ‘vrienden’ beïnvloeden de zoekresultaten drastisch!
Het ‘sneeuwbal effect’ oftewel, Virale Marketing
Wat zojuist is besproken betreft het toevoegen van andere mensen hun Google+ accounts kan bij een groei van vrienden voor een ‘sneeuwbal effect’ zorgen. De resultaten van uw ‘vrienden’ kan je zelf beïnvloeden door bijvoorbeeld uw eigen content aan te bevelen. Deze content zal aanzienlijk stijgen in de zoekresultaten van uw vrienden. Hoe meer vrienden u gekoppeld heeft aan uw Google+ account, des te harder de bal gaat rollen. Vrienden van vrienden kunnen namelijk ook beïnvloed worden. De aanbevolen content kan door middel van meer aanbevelingen van vrienden een enorm bereik in de zoekresultaten krijgen! Deze strategie wordt ook wel Virale Marketing genoemd.
Auteur: Arthur Samson