Meer verkopen door effectieve verkooppagina’s

Wat is een verkooppagina?
Een verkooppagina is een pagina waar u een duidelijke omschrijving geeft van een product of dienst, met de mogelijkheid deze te kunnen kopen of aangaan.
Eén product
Op een verkooppagina wordt doorgaans slechts één product aangeboden. Dit komt omdat deze verkoopagina slechts één doel heeft: Verkopen van dit ene specifieke product of dienst. Maak voor ieder product een aparte, unieke verkooppagina.
Eén actie
De verkooppagina heeft dus ook maar één actie.. (geen andere links of inhoud.) Beperk de verkooppagina tot uitsluitend relevante content. Niet relevante inhoud of overmatig design kunnen de bezoeker afleiden van het doel. Voorzie de pagina van een “Lees meer” optie  waarin u uitgebreidere informatie geeft, over uw product of dienst.

Zie hieronder een voorbeeld van een AIDA toepassing:
Bij het volgende voorbeeld worden leden geworven voor een van mijn nieuwsbrieven. Op deze pagina wordt geen gebruik gemaakt van design, logo, menu etc.  (Bepaal in hoeverre design en menu etc. nodig zijn voor de uitstraling/vertouwen van uw product.)
Zie een voorbeeld van een leden wervingspagina

Het inschrijvingspercentage is op deze leden wervingspagina erg hoog.
Men kan simpelweg slechts twee acties uitvoeren op deze pagina:

Zich inschrijven op de nieuwsbrief of De pagina verlaten

Indeling verkooppagina  volgens de AIDA formule
Om een effectieve verkooppagina te realiseren kunt u gebruik maken van de AIDA formule. De AIDA formule houd in:
1. Attention Trek de aandacht
2. Interest Wek de interesse
3. Desire Creëer een behoefte
4. Action Actie uitvoeren – Betalen, inschrijven etc.

Voorbeeld AIDA toepassing
(klik op de afbeelding)

Uitleg AIDA methode:

Attention
U begint de tekst met het trekken van de aandacht. Dit kunt u het beste doen door middel van een headline. Een headline is een grote koptekst waarin u in één of twee zinnen uitlegt wat uw product of dienst biedt en wat het grootste voordeel is van uw product of dienst.
Interest
Wanneer u de aandacht van de lezer hebt getrokken moet u zorgen dat de lezer geboeid blijft. In dit “Interest” gedeelte van de tekst moet bij de bezoeker de behoefte ontstaan om uw aanbod verder te lezen. Stel: U verkoopt een product over afvallen dan kunt u vertellen over uw eigen ervaring, hoe u begonnen bent, welke resultaten u hebt behaald, waar u tegenop liep etc.
Desire
Bij de desire gaat u een behoefte creëren bij de lezer. U maakt de lezer duidelijk wat u allemaal te bieden hebt en wat hij/zij allemaal via uw product kan bereiken. In het meest eenvoudige voorbeeld: Wanneer u in het interest gedeelte hebt verteld dat u 20 kilo bent afgevallen dan kunt u nu teksten plaatsen als bijvoorbeeld “Ontdek hoe jij ook 20 kilo kunt afvallen!”.
Action
De lezer is nu op het punt aangekomen dat er de hoogste behoefte is ontstaan aan uw producten of diensten. U hoeft alleen nog maar de gelegenheid te bieden aan de lezer om actie te ondernemen. De action kun je meestal plaatsen in de vorm van een betaalknop/link of inschrijfformulier. De stap tot actie moet gemakkelijk, kort en duidelijk zijn. De AIDA formule werkt in principe altijd en het is aan te raden om deze formule overal op toe te passen. Pas het dus toe op verkoopteksten, e-mails, nieuwsbrief inschrijven etc.