Waarom staat de website van een concurrent hoger in Google vermeldt dan mijn eigen website? Voor nogal wat ondernemers binnen het MKB is dit niet helemaal duidelijk. Vanzelfsprekend willen zij net zo’n goede, of betere positie behalen als de concurrent doet. Maar al te vaak schakelen bedrijven hierop een internetmarketingbureau in, met de opdracht linkbuilding uit te voeren naar hun website. Linkbuilding lijkt het antwoord voor hen te zijn op betere zoekresultaten.
Dat linkbuilding slechts een facet is van een groter proces, daarvan is men gewoon niet goed op de hoogte.
SEO goed toepassen
Waarop beoordeelt Google een website? Waarom staat de concurrent hoger vermeldt in Google? Lees hier meer.
De Google bot (robot) bezoekt frequent, of minder frequent een website. Deze robot scant de website binnen een mum van tijd en beoordeelt deze telkens op nieuw en neemt wijzigingen op. Het is belangrijk dat de robot een website bezoekt, wijzigingen opneemt en beoordeelt. Verbeteringen aan de website worden hierdoor direct opgenomen en nieuwe pagina’s en producten worden geïndexeerd (zodat deze in de zoekresultaten door de klant gevonden kunnen worden).
Het is dus bijzonder belangrijk dat een website SEO technisch optimaal is ingericht en presteert. Dit kan o.a. op de volgende, hieronder genoemde, wijze bewerkstelligt worden.
On page SEO
Het SEO optimaal inrichten van een website wordt On Page SEO genoemd. Maar we gaan eerst even terug naar de kern: waar draait het bezitten van een commerciële website om? Om verkopen te behalen en dus omzet te doen stijgen. Dit proces kan alleen groeien als bezoekers/ klanten de website aanspreekt, prettig vinden.
- Het is dus belangrijk dat de website de beoogde doelgroep aanspreekt d.m.v. algehele sfeer, teksten en producten: wat een stuk marketing inhoudt.
- Het technisch optimaal functioneren van de website is een vereiste: de klant moet eenvoudig, zonder nadenken, de website kunnen doorlopen. Dit houdt ook in dat er geen ‘dode-links’ (links die verwijzen naar een niet bestaande pagina) op een website te vinden zijn.
- De klant mag niet geërgerd raken door de website, daarom is het belangrijk dat een website snel laadt. Iedereen kent het fenomeen wachttijd voordat een website in beeld verschijnt. Duurt dit te lang, dan klikt menig klant de website weg; slecht voor de omzet en slecht voor je waardering door Google.
- Het is daarnaast eveneens belangrijk de klant zo lang mogelijk op de website vast te houden. Websites die slechts 1 minuut of korter worden bezocht maken geen indruk op de Google-Robot. Biedt de klant interessante informatie, goede producten, leuke aanbiedingen, kortom: houdt de klant vast op de website.
- Zorg er ook voor dat de website over voldoende tekst bezit die de product of dienst adequaat omschrijft, gebruik termen waarop de klant zoekt in Google (op een natuurlijke wijze) en maak gebruik van headers.
Bovenstaande punten vormen overigens slechts een greep uit de vele facetten die belangrijk zijn om een website beter te laten presteren online en binnen zoekmachines.
Een SEO-scan kan veel meer gedetailleerde informatie bieden over de verbeterpunten van een website.
Meer, over opvallen