Mijn website is gezakt in Google – Wat nu?

Misschien heeft u er al eens  mee te maken gehad dat de zoekresultaten van uw website in de zoekmachines zijn gedaald, of eventueel zijn verdwenen. Hier kunnen diverse redenen voor zijn en in dit artikel worden er een aantal uitgelicht. Om te beginnen zijn er verschillen tussen internet-marketingtechnische redenen en consequenties die door Google worden opgelegd.

Internet-Marketingtechnische redenen voor dalingen in de zoekresultaten
Veranderingen in uw website kunnen er voor zorgen dat uw website in de zoekresultaten dalen. Google hanteert een bepaalde verhouding zoekwoorden ten opzichte van de totale tekst om wel of niet hoog te indexeren. Zo kan een verandering  in de content (tekst toevoegen, veranderen of verwijderen) ervoor zorgen dat de verhouding zoekwoorden wordt verstoort en dus niet meer optimaal is. Wanneer de verhouding tussen de content en de gewenste zoekwoorden niet meer optimaal is, zal uw website mogelijk in de zoekresultaten dalen. Google zoekt een optimale verhouding (in een percentage uit te drukken) van de zoekwoorden en de content van de website.daling in de zoekresultaten

Ook  verandering in linkbuilding van uw website kan ervoor zorgen dat uw website in de zoekresultaten daalt. Het verlies aan inkomende links (links van andere websites naar die van u) zorgt voor daling in de waarde (PageRank) die de zoekmachines aan uw website geven. Hierdoor kan uw website dalen in de zoekresultaten. Het verlies aan inkomende links kan bijvoorbeeld ontstaan doordat de URL van uw website / desbetreffende pagina veranderd is, of doordat websites uw link hebben verwijderd c.q zelf PR hebben verloren.

Niet alleen het verlies aan links zorgt voor daling in de zoekresultaten, maar ook een juiste verhouding organische links (niet betaalde links links laten plaatsen door derden mag wel trouwens en een normale verhouding tussen No-follow en Follow links met diverse PageRanks). Het is erg belangrijk de inkomende links zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen. Kortom: een goede verdeling tussen de organische- en mogelijk uitbestede links.

Tot slot: één van de meest natuurlijke redenen waardoor uw website kan dalen in de zoekresultaten wordt veroorzaakt door concurrentie. Toenemende concurrentie zorgt ervoor dat het totaal aantal potentiele bezoekers wordt verdeeld over meer websites. Ook kunnen concurrerende websites een beter marketingbeleid uitvoeren dat niet uw website zal laten dalen, maar die van hen zal laten stijgen.

Dalingen veroorzaakt door veranderingen van Google
Google staat niet stil en gaat met de tijd mee. Het ‘Google Algoritme’ is een systeem dat de waarde van een website voor de bezoeker moet beoordelen om volgorde van zoekresultaten te bepalen. Er wordt naar specifieke onderdelen gekeken binnen websites, zoals inkomende links / zoekwoord verhoudingen en bijvoorbeeld naar de actualiteit binnen een website. Google past dit Algoritme aan wanneer nodig.

Wanneer Google van mening is dat een website teveel aan linkbuilding werkt en/of zich voornamelijk richt op het binnenhalen van bezoekers, zal deze website minder gewaardeerd worden dan een website gericht op de behoefte van de bezoeker.

Daarnaast kan Google de mogelijkheid gebruiken uw website een ‘dempingfactor’ of ‘penalty’ te geven. Een penalty is een tijdelijke daling van uw website in de zoekresultaten en een dempingfactor is een daling voor onbepaalde tijd. Deze ingrepen van Google zijn meestal het gevolg van een te onnatuurlijke linkbuilding of ‘foute’ content, gedetecteerd op uw website. In het ergste geval wordt uw website ‘geband’. Dit betekent dat uw website niet meer wordt getoond in de zoekresultaten. Zelfs niet wanneer u de domeinnaam als zoekopdracht geeft.

Google Updates
Naast de hierboven genoemde opties heeft Google ook recent een aantal updates gehouden. Lees hier over de Penguin update

Elk jaar, Google verandert zijn zoekalgoritme up tot 500 – 600 keer. Terwijl de meeste van deze veranderingen zijn klein, om de paar maanden Google rolt uit een “belangrijke” algoritmische update die de zoekresultaten beïnvloeden in belangrijke opzichten. Zie de Google updates

Conclusie:
Door het juist inzetten van linkbuilding, content en andere SEO onderdelen, zal uw website niet dalen maar naar verwachting stijgen in de zoekresultaten. Daarnaast moet ook de actualiteit en de concurrentie niet aan uw aandacht ontglippen.