Invulling geven aan de Marketingmix

[av_slideshow size=’gallery’ animation=’slide’ autoplay=’false’ interval=’5′ av_uid=’av-5rubzf’]
[av_slide id=’19776′ av_uid=’av-4dik7v’][/av_slide]

[/av_slideshow]

Marketing draait voornamelijk om het stellen van doelen, bepalen van de doelgroepen, de strategie er naar toe, onderzoek en analyses en natuurlijk de manieren om de doelstellingen te bereiken. De marketingmix ondersteund de strategie om de doelstellingen te bereiken. Door een zo optimaal mogelijk bereik van uw marketingstrategie te realiseren is het goed om duidelijk de marketingmix op uw doelgroep af te stemmen. In dit artikel zal ik u globaal de lijnen van de Marketingmix uitleggen.

Wat is de Marketingmix precies?
De Marketingmix bestaat uit een aantal onderdelen waarnaar goed gekeken moet worden. Het gaat om de P van Plaats, Prijs, Product, Promotie en Personeel. Deze vijf P’s optimaal  ingevuld vergroot de kans op een groei in de omzet of de te behalen doelstellingen. De vijf P’s zijn eigenlijk de instrumenten die men kan gebruiken om de Marketingstrategie te realiseren.

Uitleg van de vijf P’s.

Plaats
Bij de P van Plaats moet u uitgaan van een zo optimaal mogelijke bereikbaarheid of de perfecte locatie voor uw doelgroep. Wat is de beste vestigingsplaats voor uw bedrijf? Het is ook (vaak) erg belangrijk dat de distributie goed is van uw bedrijf. In de P van Plaats probeert u de vestigingsplaats op de doelgroep en doelen aan te sluiten.

Voor een online onderneming is natuurlijk de Plaats (of ook wel de positie) van uw website ook van groot belang. Dit kan betekenen hoeveel bezoekers en dus omzet u kan gaan bereiken. Bij de positie van uw website is het erg belangrijk om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen. Zo krijgt u meer bezoekers. Maar niet alleen de positie in de zoekresultaten is van groot belang, ook waar u uw links en banners verspreid is erg belangrijk.

Product
In deze P wordt er gekeken naar de eigenschappen en bijkomstigheden van uw product(en) en/of dienst(en). U kunt hierbij rekening houden met de uiterlijke kenmerken, technische kenmerken en overige diensten bij de producten zoals garantie. U probeert in de P van product hetgeen dat u aanbied te richten op de doelgroep.

In een webwinkel is het bijvoorbeeld erg belangrijk dat het product zo goed mogelijk tekstueel als visueel beschreven is. Ook zaken zoals de leveringstijden en garanties spelen een grote rol in de beslissing van de aankoop door uw bezoekers.

Prijs
In een concurrentiestrijd is het erg belangrijk te weten wat de concurrent biedt voor een bepaald bedrag voor het zelfde product dat u biedt. U kunt d.m.v. een concurrentieanalyse  zien wat uw concurrenten doen met de prijzen. Maar niet alleen de voordeligste prijs is van belang, soms is een winkel expres de duurste. Hiermee creëert men een duur imago. Het hangt dus ook af van uw doelgroep hoe u uw prijzen samenstelt.

In de “online-wereld” is de concurrentiestrijd op het gebied van prijs ook erg groot. Sterker nog, de bezoekers kunnen via internet erg makkelijk de prijzen vergelijken. U moet er voor zorgen dat uw prijs zo aantrekkelijk mogelijk is.

Promotie
De P van promotie is, met andere woorden, de communicatie over uw bedrijf, producten en/of diensten en zal een groot effect op uw doelstelling kunnen betekenen. Hierbij kunt u denken aan het opzetten van acties, commercials, sociale netwerken en andere promotie activiteiten. Wat de online ondernemingen betreft, website promotie is van groot belang. Uw website moet online gevonden worden. Dit is te realiseren d.m.v. linkbuilding, Banners en bijvoorbeeld Google Adwords (betaald adverteren in Google).

Personeel
Het is van groot belang dat uw personeel zo optimaal mogelijk functioneert, dit is logisch. Maar wat ook erg belangrijk is, is uw personeel wel het juiste personeel voor uw bedrijf. Wat voor type werknemers past bij uw bedrijf? Wat moeten uw werknemers kunnen? Het personeel moet niet alleen goed functionerend zijn, ook moet deze bij uw doelgroep passen. De P van personeel bedraagt voornamelijk het fysiek aanwezige personeel, maar ook het personeel dat achter de schermen werkt. Wie houdt de content van de website actueel? Wie beantwoord de vragen van de klanten en wie vertegenwoordigd uw onderneming.

Conclusie
Een bedrijf kan staan of vallen door elke individuele P. Het is daarom erg belangrijk om elke P zo optimaal mogelijk in te zetten.

 

Auteur: Arthur Samson

Lees ook:

[av_magazine link=’category,75′ items=’5′ offset=’0′ tabs=’aviaTBtabs’ thumbnails=’aviaTBthumbnails’ heading=” heading_link=’manually,http://’ heading_color=’theme-color’ heading_custom_color=’#ffffff’ first_big_pos=’top’ av_uid=’av-2wcjwb’]