De Penguin update van Google

Deze update is er voornamelijk op gericht de gebruiksvriendelijkheid in verband met ‘spam te verbeteren. Sinds 24 april 2012 heeft Google een update aan haar Algoritme in werking gesteld. De zogenaamde “Penguin update”.

Een eerdere update aan het Algoritme van Google was die van de Panda, deze was voornamelijk gericht op het ‘verschonen’ van de zoekresultaten. Websites met ‘magere’ content en/of onjuist taalgebruik kregen van Google minder waardering, waardoor deze  minder hoog in de zoekresultaten verschenen.

Naast deze Panda update is er sinds kort ook een Penguin update verschenen. Deze update pakt de ‘spam’ websites aan. De ‘spam’ websites zijn websites die overmatig geoptimaliseerd zijn. Dit betekent dat websites met te hoge zoekwoordenverhoudingen en te eenzijdige (bijvoorbeeld eenzijdig gebruik van zoekwoorden) linkbuilding activiteiten als ‘spammerig’ betiteld kunnen worden. Met als gevolg dat Google deze websites eventueel minder hoog in de zoekresultaten zal tonen.
Ik kan je alles vertellen over de juiste zoekwoorden verhoudingen etc.
Bezoek mijn cursus/consult
.

Waar vooral op gelet moet worden? – Natuurlijke linkopbouw
Google hanteert verwijzende links naar uw website als een soort stem-systeem. Hierbij hecht Google aan de kwaliteit van de links, het aantal links en de relevantie van de links (autooverzicht.nl ontvangt link van BMW.nl – is relevant). Onnatuurlijke links zijn links van webpagina’s waarbij de relevantie met uw website ver te zoeken is. Zoals: een Kleding winkel, in bezit van de website www.womenlikefashion.nl, ontvangt links van www.haardhout.nl, een website over haardhout. Dit is een voorbeeld van een niet relevante link en wordt eventueel beoordeeld binnen de Google Penguin update als zijnde spam.

Ik merk daarom ook op dat Blog/artikel websites erg handig zijn voor het aanmelden van je website omdat deze veel verschillende onderwerpen bevatten waardoor deze sites niet als spam zullen worden aangemerkt door Google.

Varieer de anchortekst
Gebruik niet steeds de zelfde anchortekst (de tekst die aan een link wordt verbonden) bij het plaatsen van links naar uw website. Dit zal onnatuurlijk over kunnen komen. Zorg tevens voor een aantal no-follow links. Dit zorgt voor een natuurlijke variatie in uw linkbuilding structuur. Lees meer over linkvariatie…

Creëer ook deeplinks naar uw website
Zorg niet alleen voor links naar de homepage, maar ook naar andere pagina’s van uw website. Plaats ook deeplinks (links naar achterliggende pagina’s binnen uw website. Stel; u verkoopt kleding… Plaats dan bijvoorbeeld links naar de pagina’s “Zomerjurkjes”, “Zwarte Spijkerbroeken” etc.

Content gericht op uw bezoekers
De Penguin update is er tevens op gericht de bezoeker te laten vinden wat hij zoekt. Zo wordt de kwaliteit van de content beoordeeld. Is de tekst uniek? Voegt deze iets toe? Wordt er correct taalgebruik toegepast? Is de zoekwoordenverhouding juist, zodat de tekst goed leesbaar blijft? Aan de hand van deze vragen kunt u uw content beoordelen, of deze voor de bezoeker van uw website is geschreven of (teveel) voor de zoekmachines. Immers een zoekmachine is geen potentiële klant en een bezoeker wel.
Ik kan je alles vertellen over de juiste zoekwoorden verhoudingen etc.
Bezoek mijn cursus/consult
.

One Reply to “De Penguin update van Google”

  1. Heel handig artikel. Is er ook een richtlijn in percentage follow/ nofollow links? En idem voor het keyword waarop je wilt ranken en de andere variaties?

Comments are closed.