De Call-to-Action opstellen

Is de “Call-to-Action” duidelijk geplaatst?
Wanneer u een dienst of product aanbiedt, zal u uw bezoekers (uiteindelijk) naar bijvoorbeeld een bestelformulier etc. willen verwijzen. Kan de bezoeker  (bijna) direct de gewenste actie uitvoeren?

Aansluitend op zo’n beetje alle marketingstrategieën, volgt er een “Call-to-Action”
(de mogelijkheid tot het ondernemen van de actie die gewenst is uit te voeren).

Hoe kunt u de Call-to-Action zo goed mogelijk opstellen?
Allereerst moet er een duidelijke gewenste actie zijn die het doel van de website zal ondersteunen. Vervolgens moet er een duidelijke en onderscheidende mogelijkheid tot de actie gemaakt worden.

In één oogopslag
Hier is een duidelijk voorbeeld van een opvallende en duidelijke Call-to-Action. Het is in één oogopslag duidelijk wat er gaat gebeuren zodra men op deze knop klikt.

Voorbeeld:

Creëer eerst de behoefte
Het is verder van groot belang dat de pagina marketing technisch goed in elkaar zit.
U kunt hier bijvoorbeeld denken aan het gebruiken van een AIDA model. Creëer de behoefte in jouw product/dienst, waarop u vervolgens tactisch inspeelt door de juiste Call-to-Action te gebruiken.

Waar u voornamelijk op kunt letten is of de Call-to-Action goed gepositioneerd is:

  • Is de Call-to-Action direct zichtbaar?
    Bezoekers willen niet hoeven zoeken naar een bestelkop etc.
  • Opvallende kleur
    Geef de button een opvallende kleur en/of vorm welke op uw website weinig of niet voorkomt.
  • Sluit de Call-to-Action goed aan bij het product?
    Gebruik een passende leus of afbeelding etc.
  • Is de Call-to-Action een link of een button?
    Gebleken is dat met een button een hoger resultaat wordt behaalt dan met een tekstlink als Call-to-Action. Daarom is het verstandig een opvallende button te gebruiken.
  • Wordt er naar de juiste actie verwezen met de Call-to-Action?
    Wanneer iemand een dienst of product wil kopen, komt diegene dan direct bij het bestel formulier uit?
  • Elke pagina beëindigen met een Call-to-Action.
    Zorg ervoor dat een bezoeker altijd iets kan aanklikken wanneer de onderzijde van de pagina wordt bereikt. U kunt bijvoorbeeld doorverwijzen naar een relevante aanbieding etc.
  • Is de Call-to-Action geen irritatie factor?
    De  Call-to-Action mag niet “te” aanwezig zijn en mag niet irriterend worden voor uw bezoekers

Met het zo optimaal mogelijk opstellen van de Call-to-Action zal een hogere Conversion Ratio worden behaald.