CONTENT SCHRIJFTIPS

Regelmatig publiceren op internet is een van de meest zekere basis-manieren om bezoekers naar een website te genereren. Continueer dit proces, vermenigvuldig uw aanwezigheid op internet hetgeen zorgt voor meer verzekerd website-bezoek. Immers; uniek geschreven content wordt altijd ergens in de zoekresultaten teruggevonden.

De manier waarop een webpagina is ingericht qua tekstzetting, volume en opmaak, maakt een groot verschil voor de zoekresultaten in Google. Op deze pagina geef ik een handleiding voor het opzetten optimale in-content.

Zorg voor een goed verzorgde opmaak van de pagina

Maak ieder artikel MINIMAAL 1500 karakters of zo’n 250 woorden lang.
Gebruik uniek geschreven – dus geen gekopieerde teksten.

Begin de publicatie met een belangrijk zoekwoord [H1]

Gebruik slechts eenmaal de H1 (header Tag) op een pagina. Zorg dat in de H1  een belangrijk zoekwoord voor de desbetreffende pagina is verwerkt. Een header tag kan je vergelijken met de koppen in een krant of magazine. Na het het gebruik van een H1, H2, H3 etc. volgen in principe een of meerdere alinea’s tekst.

IN-CONTENT SCHRIJFTIPS - betere resultaten Een doorsnee pagina bevat al snel 200 / 600 woorden (zie een karakter & woordenteller). Volgens onderzoek is dit het beste aantal woorden om een verhaal duidelijk te maken zonder de aandacht te verliezen. Het gebruik van een titel is cruciaal voor het gevonden worden in Google. Een pagina titel is het eerste wat een bezoeker ziet in de zoekresultaten. Een titel is niet alleen belangrijk voor uw SEO. De titel is ook nog eens een belangrijke kwaliteitsfactor voor uw pagina waardoor bezoekers mogelijk meer klikken op uw link.

Zie een voorbeeld vertoning uit Google:

CONTENT SCHRIJFTIPS - resultaat in Google

Laat belangrijke zoekwoorden op verschillende manieren opvallen

  • Laat belangrijke zoekwoorden een aantal keer voorkomen in de tekst van het artikel (niet te vaak – geen spam).
  • Gebruik duidelijke/overzichtelijke tekstopmaak waarin in Alinena’s etc. de content worden gepresenteerd.
  • Maak af en toe een belangrijk zoekwoord dikgedrukt.
  • Maak af en toe een belangrijk zoekwoord onderstreept.
  • Maak af en toe een belangrijk zoekwoord schuingedrukt.
  • Voorzie afbeeldingen van een “Alt tag” (alt=”belangrijk zoekwoord”)

Gebruik “Header tags” – H2 (Kop2), H3 etc. waarin belangrijke zoekwoorden voorkomen

De Header tags “H2, H3 en eventueel H4, H5 etc. kunnen meer dan één keer worden gebruikt in de opmaak van een webpagina. Maak een overzichtelijke pagina waarin de inhoud in nette kolommen en alinea’s is ingedeeld.

Creëer toegevoegde waarde op aan pagina

CONTENT SCHRIJFTIPS - publiceer video’s en/of illustratiesVoorzie de publicatie van één of meerdere video’s en/of illustraties. Verwijs eventueel door naar een PDF van uw product.

Bezoeker en Google waarderen hierdoor uw pagina
Wanneer u uw pagina ruimschoots faciliteert met extra’s zoals een video; is de kans groter dat een bezoeker langer de pagina bezoekt.  Tevens zal de bezoeker zal uw content meer gaan waarderen. Wanneer bezoekers een webpagina waarderen, waardeert Google deze pagina doorgaans ook.

Verwijzingen / Links -van en naar- de pagina

Een goed artikel bevat vaak meerdere verwijzingen naar andere bronnen die zich wel of niet binnen de website bevinden. Zo ontstaan er twee type verwijzingen vanaf uw pagina:

  1. Interne links
  2. Externe links

Verwijs door naar relevante pagina’s binnen uw website (indien van toepassing). Dit zijn zogenaamde “interne links” die zorgen voor het ontstaan van een “WEB” binnen uw website. Bezoekers verblijven hierdoor vaak langer op uw website; daarbij tevens zal Google het e.e.a. ook kunnen waarderen. Zie ook “TIPS VOOR EFFECTIEF SCHRIJVEN”.

Verwijs eventueel door naar andere bronnen. Hierdoor wordt de algehele kwaliteit van de content pagina inhoudelijk verbeterd. Deze bronnen dienen uw content te verrijken of te zorgen voor een toevoeging. Enkele voorbeelden hiervan zijn; een relevante tool, Wikipedia, Rijksoverheid, een video, PDF of indien u een “auto-website” bezit, de ANWB.

In-content schrijftips - vermelding op social mediaSocial media Probeer bezoekers aan te sporen om jouw webpagina te delen op Social Media. Om deze reden dienen Social Media verwijzingen toegevoegd te worden aan de pagina. Plaats eventueel ook een verwijzing naar uw eigen Social Media platform(s).

Verwijzingen naar uw pagina
Wanneer er een pagina is gemaakt, kunt u direct enige kleine berichten plaatsen vanaf andere domeinen, met daarin opgenomen een verwijzing naar de pagina . Gebruik hiervoor o.a. de Google+, Facebook, Twitter en eventueel Linked-in. Probeer tevens links van andere “aan uw onderwerp gerelateerde ” websites te verkrijgen (bijvoorbeeld door het plaatsen van artikelen op sites van derden). Ook kunnen er advertenties op advertentie-websites worden geplaatst. Op deze wijze zorgt u ervoor dat er direct bezoekers op uw website komen en activiteit op internet ontstaat waardoor uw nieuwe landingspagina / webpagina sneller kan worden opgenomen door Google en de PA & DA kunnen toenemen.

Heeft u hulp nodig bij het verbeteren van uw zoekresultaten in Google?

Arjan SamsonArjan Samson geeft tijdens een consult van circa een uur verbeterpunten aan over “hoe de zoekresultaten van uw website direct verbetert kunnen worden”. Uw website zal zeer waarschijnlijk snel stijgen in Google. Lees meer…